اندازهای زمین تنیس و انواع ان
نوشته شده توسط : شاهین

ابعاد زمین تنیس

تعریف بازی تنیس
تنیس ورزشی است که به صورت یک به یک یا دو به دو بازی می شود. بازیگران به وسیله ی راکت به توپ پلاستیک گرد تو خالی  پوشیده شده از نمد ضربه می زنند تا توپ را از روی تور زمین بازی به نحوی وارد زمین حریف کنند، بگونه ای که حریف قادر به برگشت توپ نباشد و بنابراین حریف شکست خواهد خورد.

زمین
برای بازی های یکی به یک، ابعاد زمین تنیس ، مستطیلی با طول  23.77 متر  و پهنای 8.23 متر می باشد. در بازی های دو به دو عرض زمین برابر با 10.97 متر می باشد.

محوطه  زمین
یک تور در میان، زمین را به دو نیمه مساوی تقسیم می کند. این تور روی یک سیم  فلزی یا طناب مخصوصی آویزان است که  به دو میله متصل است . ارتفاع تور تا سطح زمین، به 1.07  متر می رسد. تور به میزان کافی کشیده شده و سوراخ های آن به اندازه ای می باشند که توپ تنیس نتواند از آن عبور کند. بلندی تور نسبت به مرکز، 0.914 متر بوده و آن را از طریق یک بند سفید، به طور محکم به سمت پایین متصل کرده اند.  طناب یا سیم فلزی و ناحیه ی بالای تور به وسیله ی یک باند سفید رنگ پوشش داده می شود.
در مسابقات دوبه دو، میله های تور از هر طرف به اندازه ی 0.914 متر در خارج از زمین دوبه دو مستقر شده اند.
برای مسابقات تک به تک نیز، میله های تور از هر طرف به اندازه ی 0.914 متر در خارج از زمین یکی به یک مستقر شده اند.

خط کشی زمین
همه اندازه های زمین نسبت به خارج خط ها در نظر گرفته  می شوند و تمام خط کشی های زمین، یک رنگ اند و با رنگ زمین تنیس تضاد قابل توجهی دارند.
خطهای انتهایی زمین تنیس را خط شروع می نامند. هرخط شروع ، به وسیله علامتی مرکزی، به اندازه 10 سانتی متر در امتداد طولی و موازی با خطوط کناری زمین، نصف می شود. پهنای خط شروع حداکثر 10 سانتی متر است.
خطوط کناری، درنواحی کناری زمین تنیس قرار دارند.
خطوط سرویس، دو خط بین خطوط تک به تک کناری هستند و در فاصله ی  6.40 متر از کناره  تور و در راستای موازی با آن قرار دارند.
خط  سرویس مرکزی، در دو طرف از تور قرار می گیرد. مساحت بین خط سرویس و تور، زمین سرویس  نامیده می شود  و به وسیله ی خط سرویس مرکزی به دوقسمت مساوی تقسیم می شود. خط سرویس مرکزی با خطوط کناری یک به یک، موازی بوده و به عنوان خط میانه ی آنها به شمار می رود. پهنای این خط، و علامت مرکزی 5 سانتی متر است.

 


فضای اطراف زمین
در مسابقات بین المللی ، حداقل مسافت بین خط شروع وحصار انتهای زمین، 6.4 متر است. حداقل مسافت بین خطوط کناری و دیواره ها، 3.66 متر است.
حداقل فاصله ی بین خط شروع و حصار انتهای زمین، برای بازی های باشگاهی و تفریحی، 5.48 متر است. این اندازه برای فضای بین خط شروع  و حصار انتهای زمین، به اندازه ی 3.05متر می باشد.
حداقل ارتفاع  کف تا سقف برای تنیس داخل سالن، 9.14 متر است. در زمین هایی با محوطه چهار دیواری، حد اقل فاصله ی بین خطوط کناری  کمتر از 3.658 متر است.
 
انواع سطوح زمین تنیس
Acrylic(پلاستیکی):  دارای بافت ویژه، رنگی، پوشش دادن با سطح براق صمغی
Artificial clay(خاک مصنوعی):  سطح ساختگی با نمای خاکی
Artificial grass(چمن مصنوعی):  سطح ساختگی شبیه چمن طبیعی
Asphalt(آسفالت):  قیرگون
Carpet(فرش):   پارچه ی  پولیمری مورد استفاده در توپ والیبال و طناب بادبانی
Clay(خاکی):  مواد معدنی به هم پیوسته ی نا محدود
Concrete(بتن):    سیمان متراکم
Grass(چمن):  چمن طبیعی
سایر موارد:   سیستم های قابل نصب (بر طبق مقیاس های مربوطه)همانند آجر، کاشی، چوب و تشک برزنت

نور پردازی
مهمترین نیاز، در نور پردازی زمین تنیس، کنترل میزان درخشش توپ و پس زمینه قابل دید جلوی آن است. توپ باید در هر سرعت و در هر مکانی، قابل رویت باشد. درجه روشنایی (lux)، استاندارد استرالیایی برای زمین های تنیس صحرایی(outdoor) و مناطق مسکونی و تفریحی 250 lux ، برای مسابقات  باشگاهی و تجاری 350 lux، و  برای زمین های مسابقه، ملی و بین المللی 1000 lux است. توصیه می شود که در مسابقات  تفریحی و مناطق مسکونی، نور افکن ها حداقل در فاصله ی 6 متری  نصب شوند و برای مسابقات باشگاهی در فاصله ی 8 متر و حتی بیش تر.




:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,
:: بازدید از این مطلب : 2548
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 اسفند 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: